perjantai 7. joulukuuta 2012

ilo talvesta. ja kaikesta.


olen minä ajatellut joulua paljon viimeaikoina. se tuntuu tulevan meille hyvin stressitöntä tietä tänä vuonna. loppustressiä minä kyllä tiedän odottaa. se kun aatonaattona viimestää mietin, onko kaikki hommattu. mutta kun tiedän sen vähän-ennen-stressini. niin se ei säikäytä. yritän selättää senkin rauhoittumalla alas kupille lemppariglögiä. saturnusta. ja mieheni sanoi, että ennen joulua joulun paikalla oli juhla nimeltä saturnalia. ehkä sen korjuutyön tulokset ovat keitetty silloinkin glögiksi.

juhlimme eilen mieheni suvun kanssa pikkujoulua. hassua, miten vähitellen aikuisten määrä lisääntyy. ja lumessapeuhaavia lapsia vuosivuodelta vähemmän. kasvavat isommiksi. tulevat jo omin kyydein. ja onhan se suloistakin. kun vähitellen mukana uusiakin kasvoja. nuorta rakkautta. ja onhan se sekin, että meidän pikkuruisille riittää sylejä. leikittäjiä.

viikonloppuna minä olen taas tavaroitteni kanssa ympäri maakuntaa. se on mukavaa vaihtelua. vaikka jotenkin joulumieli tulee siitä kiertelystäkin. ensiviikonloppuna sitten vähän kiertelenkin. mietin pieniä paketteja. jos sattuu kohdalle. minä en halua kenenkään ostavan yhtään lahjaa meille sen takia, että olisi pakko. enkä itsekään osta lahjaa, jos se tuntuu velvollisuudelta. mieluummin muistan sitten, kun jotain hauskaa sattuu kohdalle. vaikka juhannuksena. kerta ihmiset elävät muutenkin yltäkylläisyydessä. mekin. ja minun on vaikea keksiä materiaalisia toiveita. 

pian meidän mäkeemme tulee lapsia. puen omanikin tuonne ihastuttavaan säähän. ehkä keitän vanhanajan kaakaota kattilassa. tummaa kaakota, after eight-hunajaa, maitoa. joskus kermavaahtoakin. vaahtokarkkeja. suklaalastuja. tai karkkikeppejä. lapsuus on vain kerran. ja sen jälkeen tarvitsemme makumuistoja! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti